Analyse: Scrubs S01E04, "My Old Lady"

Dit is een oefening om de structuur van een goed geschreven sitcom episode te doorgronden. Het is in eerste instantie voor mijzelf bedoeld, maar misschien vinden anderen het interessant om te lezen.

Eerst volgt een korte introductie voor mensen die Scrubs niet kennen, wat terminologie, dan een detail outline (die scene voor scene beschrijft wat er gebeurt) en tot slot een analyse van de verhaalstructuur.

De aflevering is op het moment van schrijven op YouTube te bekijken:
deel 1, deel 2.

Introductie


Scrubs gaat over de lotgevallen van een aantal jonge medici in het Sacred Heart hospital: de gedreven JD, zijn beste vriend Turk (chirurg), de onzekere rijkeluisdochter Elliot en Carla, Turk's vriendin en zuster in hetzelfde ziekenhuis. JD, Turk en Elliot zijn artsen in opleiding.

Ondersteunende karakters zijn o.a.: dr. Kelso, de chief medical officer, die efficiëntie en geld voor alles stelt, dr. Cox, een gedreven maar uitermate cynische arts en begeleider van de drie, en de conciërge ("Janitor"), die een vete met JD heeft en hem voortdurend te grazen probeert te nemen.

JD is de hoofdfiguur van de serie; het meeste beleven we vanuit zijn perspectief. Hij heeft als bijzondere eigenschap dat hij regelmatig halverwege een gesprek een gek "visioen" krijgt van iets, vaak een humoristische overdrijving van het onderwerp van gesprek.

Dit is een van de eerste afleveringen van Scrubs; Carla en Turk zijn net begonnen met daten. JD en Elliot, die later een relatie krijgen, zijn nu alleen vrienden. De relatie Carla / Elliot is moeizaam.



Terminologie


teaser = kort stukje voor de title sequence, om te zorgen dat het publiek van het vorige programma blijft hangen.

plot twist = onverwachte wending van het verhaal.

act structure = verdeling van de aflevering in stukken vanwege de reclameblokken. Sitcoms hebben over het algemeen een teaser en 3 acts. Elke act zou met een cliffhanger moeten eindigen om het publiek vast te houden. Bovendien hebben de acts een taak in het verhaal: act 1 brengt je hoofdfiguur (of -figuren) in de problemen, act 2 maakt de problemen erger (en heeft vaak een plot twist aan het eind), en in act 3 worden de problemen opgelost.

act break = de overgang tussen twee acts.

set-up = iets wat getoond of verteld wordt ter voorbereiding van iets belangrijks dat later in de aflevering moet gebeuren. Bijvoorbeeld: we zien een karakter een bananenschil op de grond laat vallen; dit is de set-up voor het latere uitglijden van een ander karakter.

pay-off = het complement van de set-up; hoe dingen uiteindelijk uitpakken. het uitglijden is de pay-off van het laten vallen van de bananenschil.

Detail Outline


Scrubs Season 1, Episode 4 - "My Old Lady"
geschreven door: Matt Tarses
geregisseerd door: Marc Buckland

TEASER

1. Appartement JD & Turk
Elliot en Carla zitten op de bank bij JD en Turk te ruziën. Elliot heeft aangenomen dat Carla niet van klassieke concerten houdt; Carla denkt dat Elliot dat denkt omdat zij, Carla, geen rijke ouders heeft. JD fluistert tegen Turk dat ze moeten ingrijpen maar Turk waarschuwt van niet. JD zegt toch iets en Elliot & Carla beginnen hem uit te foeteren in plaats van elkaar.

2. # Visioen JD #
JD trekt aan een grote hendel en de tijd spoelt terug.

3. Apt. JD & Turk
De ruzie speelt zich opnieuw af, JD wil dit keer niets zeggen maar kan zich toch niet inhouden, en Elliot en Carla vallen hem opnieuw aan.

TITLE

ACT 1

4. Buiten Sacred Heart hospital
JD komt aan.

5. Gang
JD, Elliot en Turk lopen door gangen.
[ VOICEOVER JD zegt dat 1 op de 3 patiënten die in het ziekenhuis opgenomen worden, sterft. ]

6. SNELLE MONTAGE:
David's kamer: Turk komt binnen.
Mrs. Guerrero's kamer: Elliot komt binnen.
Ms. Tanner's kamer: JD komt binnen.

7. MONTAGE: Side-by-side van de drie kamers
Turk, Elliot & JD stellen zich voor als de dokter.

8. Ms. Tanner's kamer
JD moet over luidruchtige familieleden heen roepen. Ze zeggen dat hij te jong is om een goede dokter te zijn. Zijn patiënte, een kordate oude vrouw, stopt ze en zegt dat ze vertrouwen in hem heeft. Ze heeft een onderonsje met JD en adviseert hem om haar familie weg te sturen en te laten zien dat hij "in control" is. Hij doet een poging maar ze willen niet weggaan. Ze moedigt 'm nog eens aan om assertiever te zijn en hij gooit ze alsnog de kamer uit.

9. David's kamer
Turk en zijn collega-chirurgen stellen een diagnose voor een jonge man: een hernia. De patiënt, David, maakt grappen en zegt iets over football, maar ze reageren niet en gaan snel verder naar de volgende patiënt.

10. Mrs. Guerrero's kamer
Elliot's patiënt, mrs. Guerrero, een Spaanse vrouw van middelbare leeftijd, spreekt geen Engels. Elliot zegt tegen haar (in het Engels) dat ze een Spaanse zuster heeft geroepen. Omdat ze helemaal niet met haar patiënt kan communiceren zegt ze maar een onzin-zinnetje in het Engels. Net op dat moment komt Carla binnen; de sfeer tussen hen is ijzig.

11. Rec room
Turk is aan het fitnessen. JD loopt binnen en vertelt hem dat ms. Tanner zo'n leuke vrouw is. Turk begrijpt het niet; hij houdt liever afstand van zijn patiënten, want hij is bang dat hij anders niet geconcentreerd kan opereren. JD zegt tegen Turk dat hij wat mist; Turk wil er niet aan. Hij kent de naam van zijn herniapatient niet eens. JD zegt sarcastisch dat die patiënt zich vast erg veilig en verzorgd voelt. Turk loopt geïrriteerd weg.

12. Mrs. Guerrero's kamer
Elliot zegt tegen mrs. Guerrero dat dr. Cox er aan komt. Carla vertaalt. Carla zegt dat Elliot wel Spaans had mogen leren op haar dure privéschool. Dr. Cox komt erbij; Elliot vraagt hem om bevestiging voor een standaardprocedure; dr. Cox reageert geïrriteerd en zegt dat ze niet alles aan hem moet vragen. Carla stoot Elliot tegen de schouder als ze wegloopt.

13. Gang
Dr. Kelso zet net een handtekening voor een bezorger als JD hem komt vragen wat te doen met ms. Tanner. Tijdens het gesprek mime't de conciërge dat hij JD gaat vermoorden. Dr. Kelso adviseert nierdialyse voor ms. Tanner.

14. Ms. Tanner's kamer
Dr. Kelso en JD lopen de kamer binnen; ms. Tanner is er vandoor.

15. # Visioen JD: Buiten #
Een prikkeldraadhek op de achtergrond. Zoeklichten, sirenes, hondengeblaf. Ms. Tanner komt tevoorschijn uit een tunnel, klapt haar looprek uit en roept "Freedom!".

16. Ms. Tanner's kamer
Ms. Tanner heeft een briefje achtergelaten dat ze naar het park is.

ACT 2

17. David's kamer
Patiënt probeert weer over football te praten met een zuster, maar die reageert niet. Dan wandelt Turk binnen en reageert wel, maar wil direct weer weglopen. Patiënt vraagt of hij niet even een minuutje heeft, en Turk aarzelt, bedenkt zich en gaat naast het bed zitten.

18. Park
JD vindt ms. Tanner terug in het park bij een familiefeestje en zegt dat ze in het ziekenhuis had moeten blijven. Ze nodigt hem uit om te blijven. Haar kleinkind Samantha is jarig en dat wil ze niet missen.

19. Mrs. Guerrero's kamer
Elliot vraagt Carla om bevestiging voor de onderzoeken die ze wil laten uitvoeren. Carla geeft die bevestiging. Elliot vraagt Carla om haar een zinnetje Spaans te leren dat ze tegen de patiënt kan zeggen. Carla doet dat en Elliot zegt het tegen haar patiënt, die er erg blij mee is.

20. Gang
Turk duwt David in een rolstoel door de gang en geeft hem een harde zet. David rolt door de gang, excited, en komt met rolstoel en al tegen 10 oversized bowlingkegels aan; ze vallen allemaal om. Turk, David en iedereen op de gang juicht.

21. Park
JD zit nog steeds bij het feestje. Hij probeert ms. Tanner terug te krijgen maar ze maakt geen haast. Ze wil dat Samantha de kaarsjes uitblaast en een wens doet, maar die kan maar niet beslissen wat ze zal wensen.

22. # Visioen JD #
JD duwt Samantha met haar gezicht in de taart.

23. Park
JD is ongeduldig en zegt tegen de aanwezigen dat het belangrijk is dat ms. Tanner nu teruggaat. Ze zegt dat ze meekomt als de kaarsjes uit zijn en JD blaast ze samen met Samantha uit.

24. Mrs. Guerrero's kamer
Elliot blijft om bevestiging vragen van Carla, en die geeft het, enigszins terughoudend. Plotseling vraagt Elliot aan Carla of ze al met Turk naar bed geweest is. Carla reageert eerst geschokt/verontwaardigd, en Elliot verontschuldigt zichzelf. Dan zegt Carla dat ze altijd een tijd wacht, en een man plotseling bespringt, net als hij denkt dat het er nooit van zal komen. Elliot zegt dat ze sex meestal als ijsbreker gebruikt, en dat ze geen hoge eigendunk heeft. Ze lachen samen.

25. OK
Turk opereert en is met een cameraatje op zoek naar de hernia van David, maar hij is de weg kwijt. Dan vinden ze iets zorgwekkends.

26. Mrs. Guerrero's kamer
De toestand van mrs. Guerrero gaat ineens achteruit.

27. Ms. Tanner's kamer
JD vertelt ms. Tanner dat ze aan de dialyse moet. Ze zegt dat ze dat niet wil. JD zegt dat ze geen andere opties heeft. Ze zegt dat ze die wel heeft, en dat ze klaar is om te sterven.

28. # Visioen JD #
De bezorger die net bij dr. Kelso stond komt binnen en zegt dat hij een ton bakstenen ("a ton of bricks") voor JD heeft. JD tekent en de bakstenen vallen op zijn hoofd.

ACT 3

29. Mrs. Guerrero's kamer
Elliot en Carla houden bezorgd mrs. Guerrero's toestand in de gaten.

30. OK
Turk en de begeleidende chirurg kijken bezorgd naar de operatietafel.

31. Ms. Tanner's kamer
JD is verbijsterd en uit het veld geslagen. Ms. Tanner zegt dat ze klaar is om te gaan. JD probeert haar te overtuigen dat ze met dialyse nog heel lang mee kan, maar ze weet dat hij het te rooskleurig voorstelt.

32. Hal
Turk is aan de telefoon met David's vader en zegt dat ze een soort kanker hebben gevonden bij David, maar dat ze het nog niet tegen David gezegd hebben, en dat ze er hopelijk nog op tijd bij zijn. Dr. Kelso spreekt Turk aan en vermaant hem voor het rolstoelbowlen. Hij zegt dat patiënten geen vriend nodig hebben maar een dokter.

33. Gang
Elliot en Carla bespreken de toestand van mrs. Guerrero. Elliot vraagt Carla om advies wat te doen, maar Carla zegt dat zij dat als zuster niet kan geven. Elliot is bang om een beslissing te nemen.

34. Mrs. Guerrero's kamer
Ze komen de kamer binnen. Carla zegt dat mrs. Guerrero moet weten wat er gaande is. Elliot zegt dat ze zo terug is en maakt zich uit de voeten.

35. Hal
Dr. Cox en JD bespreken ms. Tanner's geval. Dr. Cox zegt dat er geen ethisch dilemma is omdat het haar eigen keuze is. JD vindt het zijn plicht als dokter om iets te doen. Dr. Cox maakt hem belachelijk. Dan wordt hij serieus en zegt dat het JD's eigen probleem is: hij is bang voor de dood en dat kan eigenlijk niet als arts.

36. # Visioen JD #
JD speelt vier op een rij met de Dood en verliest.

37. Hal
JD blijft het moeilijk vinden. Dr. Cox laat hem alleen.

38. David's kamer
Turk is aan het socialisen met David. David zegt dat hij zijn vader gesproken heeft en dat hij langskomt. Turk zegt niets over de kanker, maar David voelt dat er iets aan de hand is en confronteert hem. Dan vertelt Turk eerlijk hoe het ervoor staat.

39. Gang buiten ms. Tanner's kamer
De familie is bij ms. Tanner. JD kijkt vanuit de gang toe.
[ VOICEOVER JD zegt dat ze haar beslissing aan haar familie aan het vertellen is en dat hij op dit moment absoluut niet haar kamer in wil gaan. ]
De conciërge verschijnt met een vloermop-apparaat en komt dreigend op JD af. Hij glipt toch ms. Tanner's kamer in, net als haar familie vertrekt.

40. Ms. Tanner's kamer
ms. Tanner blijkt het haar familie toch niet verteld te hebben. Ze wilde ze niet belasten en ze wil niet dat ze haar van gedachten proberen te veranderen. JD probeert haar van gedachten te veranderen door een lijst op te lezen met dingen die iedereen in z'n leven gedaan zou moeten hebben. Ms. Tanner blijkt vrijwel alles gedaan te hebben.

41. Gang buiten mrs. Guerrero's kamer
Carla komt de gang op en vraagt Elliot boos waar ze blijft, en dat ze mrs. Guerrero moet zeggen hoe het ervoor staat. Elliot, bijna huilend, zegt dat ze zelfs niet kan kiezen welk blikje uit de automaat te halen; een medische beslissing die fataal kan uitpakken, kan ze zeker niet maken. Carla sympathiseert. Ze zegt dat een van de redenen dat ze Elliot aanvankelijk niet mocht is dat Elliot erg goed is in wat ze doet, en Carla zich daardoor bedreigd voelde in haar aanzien. Gesterkt door dit compliment hakt Elliot de medische knoop door.

42. Ms. Tanner's kamer
JD is nog steeds met zijn lijst bezig. Ms. Tanner zegt dat ze nergens spijt van heeft en echt klaar is om te sterven. Hij bladert nog eens door de lijst en zegt dat ze inderdaad een ongelooflijk leven gehad. Ze vraagt of hij geen andere patiënten heeft om te bezoeken; hij zegt dat hij twee uur vrij is. Ze spoort hem aan om tijd voor zichzelf te nemen: ook een aantal dingen van de lijst gaan doen, of gewoon een keer op het gras liggen en niks doen. Hij belooft dat hij dat zal doen. Ze stuurt hem weg, maar hij blijft dralen. Ze vraagt of hij oké is, en hij zegt dat hij bang is. Ze omhelst hem en stelt hem gerust.

43. SNELLE MONTAGE:
Gang: Turk rijdt David richting OK.
Mrs. Guerrero's kamer: Elliot en Carla sluiten een infuus aan.
Ms. Tanner's kamer: JD zit bij het bed van Ms. Tanner.
OK: Turk opereert David.

44. SNELLE MONTAGE:
Ms. Tanner's kamer: we horen aan de hartmonitor dat ms. Tanner's hart stopt. JD reageert geschokt en verdrietig.
Mrs. Guerrero's kamer: hetzelfde gebeurt met mrs. Guerrero en Elliot.
OK: hetzelfde gebeurt met David en Turk.

45. Ms. Tanner's kamer
JD praat met de familie. Hij zegt dat ms. Tanner vredig overleden is.

46. Wachtkamer
Turk praat met de vader van David. De vader zegt dat Turk zijn best gedaan heeft en bedankt hem dat hij een vriend voor David was.

47. Mrs. Guerrero's kamer
Dr. Cox zegt dat Elliot niet aan zichzelf moet twijfelen en dat ze alles goed gedaan heeft. Elliot zegt dat ze dat weet.

48. SNELLE MONTAGE:
[ VOICEOVER JD zegt dat normaal gesproken 1 op 3 mensen sterft, maar dat de kansen op sommige dagen ongunstiger zijn ]
Ms. Tanner's kamer: JD praat verder met de familie.
Wachtkamer: Turk praat verder met de vader van David.
Mrs. Guerrero's kamer: Elliot praat met de zoon van mrs. Guerrero.

49. MONTAGE: Side-by-side van de drie kamers
Turk, Elliot & JD zeggen: "I'm so sorry."

50. Kamer
Turk en een aantal andere chirurgen in opleiding lopen een kamer uit.
[ VOICEOVER JD: "je kunt op dat soort dagen alleen maar hopen dat je er iets van leert" ]
Turk bedenkt zich, loopt terug en stelt zich voor aan de patiënt.

51. Gang
[ VOICEOVER JD: "wat dan ook" ]
Elliot geeft precies aan wat voor onderzoeken ze uitgevoerd wil hebben op een patiënt.

52. Grasveld
JD ligt op een grasveld, niets te doen.
[ VOICEOVER JD: "ook al is het maar op het gras liggen en denken aan de dingen die je nog wil gaan doen" ]
Elliot, Carla en Turk komen aanlopen en gaan bij JD zitten.

CREDITS

Analyse


Teaser


De teaser dient vooral als herinnering voor de kijker van de moeizame relatie tussen Elliot en Carla en daarmee als set-up voor hoe ze in de rest van de aflevering met elkaar omgaan.

De teaser staat qua inhoud vrijwel los van de rest van de aflevering. Dit kan helpen om te laat inschakelende kijkers nog niet direct het begin van het centrale verhaal te laten missen.

Verhaallijnen


De rest van de aflevering is gestructureerd als drie elkaar spiegelende verhaallijnen, waarbij die van JD (als hoofdfiguur van de serie) de meeste tijd krijgt.

De '1 op de 3 patiënten sterven' voice-over aan het begin is een set-up voor het eind van de aflevering. De kijker wordt uitgenodigd om te speculeren: wie van deze drie patiënten zal sterven? De pay-off (als je het zo kan noemen in dit geval) is dat ze alle drie sterven.

De spiegeling van verhaallijnen wordt expliciet gemaakt door de montages van korte scenes en de side-by-side montage. Dit helpt de kijker om de structuur van de aflevering direct te begrijpen. Aan het eind keren dezelfde montages terug (praten met familie, side-by-side "I'm so sorry."). De montages bevatten verder de boodschap van de aflevering: ook al doe je nog zo je best, de dood hoort bij het werk.

Ook tussen de twee montage-gedeeltes in springen we voortdurend van de ene patiënt naar de andere. Alleen de lijnen van JD en Turk kruisen elkaar even kort; voor de rest zijn ze onafhankelijk. Dit is overigens een van de redenen om in de teaser en aan het eind van de aflevering alle vier de hoofdpersonen samen te tonen: zodat de kijker hun band met elkaar niet uit het oog verliest.

Relaties


De relatie Elliot/Carla is erg prominent in de aflevering (na een slechte start worden ze toch vriendinnen). Daarnaast JD/Cox (Cox maakt hem altijd belachelijk maar toont toch dat hij om hem geeft door het oprechte advies) en in mindere mate de relatie JD/Turk (meningsverschil doordat Turk, net als de andere chirurgen, niet met zijn patiënten praat).

Bijfiguren


Dr. Kelso is, zoals meestal, de "voice of evil": hij adviseert Turk om niet te socialisen met patiënten.

Dr. Cox is de hard-boiled mentor die Elliot zegt dat ze zelf beslissingen moet maken en JD zegt dat hij moet leren omgaan met de dood.

De conciërge heeft maar een kleine rol in deze aflevering. Hij is er eigenlijk alleen voor comic relief.

De drie patiënten zijn gekozen met een specifiek doel. Elliot heeft een Spaanssprekende patiënte zodat ze gedwongen wordt om met Carla om te gaan, Turk heeft een jonge, vlotte prater zodat het geloofwaardig is dat hij met deze patiënt voor het eerst een connectie kan maken, en JD heeft een assertieve oude vrouw die van het leven genoten heeft maar niet bang is voor de dood zodat hij die dingen van haar kan leren. JD is altijd op zoek naar een mentor (zo wil hij dr. Cox altijd zien, tot diens ogenschijnlijke ergernis), en ms. Tanner is een mentor/moederfiguur voor hem in deze aflevering. Er wordt tijd geïnvesteerd om ms. Tanner zo sympathiek mogelijk neer te zetten zodat JD en de kijker iets voelen als ze uiteindelijk sterft.

De bezorger die eerst bij dr. Kelso staat is een set-up voor zijn terugkeer in JD's visioen later (waarbij JD moet tekenen voor een ton bakstenen). Doordat we 'm al eerder gezien hebben, hebben we in het visioen sneller door wie hij is en welke situatie wordt geparodieerd. Overigens keert deze bezorger nog regelmatig terug in de serie.

Act structure


Hoewel er geen zichtbare overgang zat tussen de act break van act 1 naar 2 (rond 7:20), en de act structure in minuten van deze aflevering (2-6-5-10) afwijkt van de "standaard" (2-8-8-5), ben ik er toch behoorlijk zeker van dat dat 'm moet zijn. Waarom? Omdat de hoofdkarakters na scene 16 allen voor een probleem gesteld zijn: Turk is aangesproken op zijn onpersoonlijke benadering, Elliot is aangesproken op haar onzekerheid en gebotst met Carla en JD is zijn patiënte kwijtgeraakt.

In act 2 pakken de karakters deze problemen aan, maar ze zijn er nog niet. Turk besluit toch persoonlijker te worden, maar vindt tijdens de operatie iets zorgwekkends. Elliot weet een connectie met Carla te krijgen maar haar patiënt gaat ineens achteruit, wat haar voor een moeilijk dilemma stelt. En als JD eindelijk zijn patiënt terug weet te krijgen in het ziekenhuis, hoort hij dat ze niet behandeld wil worden (een plot twist).

In act 3 gaan de karakters hun problemen definitief te lijf. Turk blijft socialisen met David, ondanks Kelso's advies, en doet zijn uiterste best om hem te redden. Elliot worstelt met haar beslissing en komt er uit met Carla's hulp. JD probeert zijn patiënte te overtuigen maar respecteert uiteindelijk haar wensen en overwint zijn eigen angst voor de dood. Uiteindelijk moeten ze alledrie accepteren dat ze alles hebben gedaan wat ze konden, maar dat niet alle patienten te redden zijn.

Thema's


De dood speelt een grote rol in de aflevering. De dood wordt aan het begin aangekondigd door de voice-over (ook om de comedy-kijker enigszins voor te bereiden dat het niet alleen maar lachen wordt), komt terug als karakter in het visioen, en volgt uiteindelijk voor alle drie de patienten. Aan het eind draait het vervolgens om het verwerken van de dood, zowel door de familie als door de artsen.

Ook advies speelt een belangrijke rol (zowel in de aflevering als in de serie als geheel). Turk krijgt advies van JD (goed) en Kelso (slecht) en kiest uiteindelijk het goede, Elliot vraagt door haar onzekerheid te vaak advies aan dr. Cox en Carla, dr. Cox geeft JD eindelijk eens een serieus advies, en ook zijn patient, en ms. Tanner geeft hem adviezen (in het begin om assertiever te zijn, aan het eind om tijd voor zichzelf te nemen). Aan het eind van de aflevering (op het gras) volgen JD en zijn vrienden het advies van ms. Tanner op.

Conclusie


"My Old Lady" is een vrij atypische Scrubs aflevering (vooral door het melancholieke einde), maar heeft een heldere structuur en is bijzonder goed geschreven. Na het schrijven van deze analyse kwam ik erachter dat Matt Tarses hiervoor in 2002 een Humanitas Prize gewonnen heeft, en dat verbaast me niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten